78η Σύνοδος Πρυτάνεων
- Διεξαγωγή
- 16-04-2015 – 18-04-2015
- Τοποθεσία
- Χανιά
- Διοργανωτής
- Πολυτεχνείο Κρήτης
- Προεδρεύων
- Βασίλειος Διγαλάκης
Η 78η Σύνοδος Πρυτάνεων πραγματοποιήθηκε στα Χανιά υπό την προεδρία του Πολυτεχνείου Κρήτης, από τις 16 έως και τις 18 Απριλίου 2015, και αποφάσισε:
1. Ελεγκτικό Συνέδριο: Προληπτικός και Κατασταλτικός Έλεγχος
Οι ΕΛΚΕ των Πανεπιστημίων δέχονται ελέγχους από διαφορετικούς φορείς, δίχως ειδική επιμόρφωση των ελεγκτών σχετικά με τις απαιτήσεις και τους κανονισμούς των διαχειριστικών αρχών στις οποίες εντάσσονται τα χρηματοδοτούμενα έργα που υλοποιούνται από τους ΕΛΚΕ. Επιπρόσθετα, οι οικονομικές υπηρεσίες των Πανεπιστημίων της χώρας αντιμετωπίζουν διαφορετικά μέτρα και σταθμά από τους κατά τόπους πάρεδρους του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη διάρκεια του προληπτικού ελέγχου.
Η Σύνοδος αποφασίζει να σταλεί επιστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο σχετικά με τη σύσταση γραφείου με ελεγκτές οι οποίοι θα συνεργάζονται με τις οικονομικές υπηρεσίες των Πανεπιστημίων, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ενιαίο σαφές και κατανοητό ελεγκτικό πλαίσιο που να αφορά τα Πανεπιστήμια και με βάση το οποίο θα διενεργούνται οι σχετικοί προληπτικοί και κατασταλτικοί έλεγχοι.
2. Σύσταση Ομάδας Εργασίας - Αναπροσαρμογή Θεσμικού Πλαισίου των ΕΛΚΕ
Οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας συστήθηκαν με την ΚΑ/679/22.8.1996 για να καλύψουν τις ανάγκες οικονομικής διαχείρισης και αξιοποίησης των κονδυλίων επιστημονικής έρευνας, εκπαίδευσης, κατάρτισης, τεχνολογικής ανάπτυξης και παροχής σχετικών υπηρεσιών. Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΕΛΚΕ έχει υπηρετήσει ικανοποιητικά την επιστημονική κοινότητα, αλλά μετά από 20 χρόνια χρειάζεται αναπροσαρμογή, επικαιροποίηση με βάση διεθνείς και εθνικούς κανόνες και διαδικασίες και ενσωμάτωση πρόσφατων νομοθετικών διατάξεων, με στόχο την καλύτερη λειτουργία του.
Η Σύνοδος αποφασίζει τη σύσταση ομάδας εργασίας για να επεξεργαστούν και να προτείνουν σχέδιο νόμου που θα καλύπτει το Σκοπό, τους Πόρους χρηματοδότησης, το Προσωπικό, τις διαδικασίες (Μετακινήσεις, Προμήθειες) καθώς και τους Ελέγχους και τις Ευθύνες των ΕΛΚΕ.
Η Ομάδα Εργασίας θα απαρτίζεται από εκπροσώπους των Πανεπιστημίων Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Μακεδονίας, ΑΠΘ, ΕΚΠΑ, ΟΠΑ, Ιωαννίνων, Αιγαίο και ΔΠΘ και θα προεδρεύει ο Αναπληρωτής Πρύτανη Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κρήτης, Καθ. Β. Καρδάσης. Η Ομάδα Εργασίας θα καταθέσει πρόταση στην Σύνοδο τους επόμενους δύο μήνες.
3. Σύσταση Ομάδας Εργασίας για την Εξειδίκευση του ΕΣΠΑ
Η ομάδα που θα επεξεργαστεί την εξειδίκευση της Νέας Προγραμματικής Περιόδου (ΕΣΠΑ 2014-2020) αποτελείται από τα Πανεπιστήμια ΕΜΠ, ΑΠΘ, ΕΚΠΑ, Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Αιγαίου, ΟΠΑ και Πολυτεχνείο Κρήτης και θα προεδρεύουν οι κκ. Νικολαΐδης και Γιαγλής.
Ομάδα που αποτελείται από ΕΜΠ, ΑΠΘ, ΟΠΑ, ΠαΠει και ΓΠΑ θα επεξεργαστεί λύσεις χρηματοδότησης υποστηρικτικών δομών (Γραφεία Διασύνδεσης, ΔΑΣΤΑ, Υποστήριξη φοιτητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές ανάγκες κ.λ.π.)
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΠΡΥΤΑΝΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΡΥΤΑΝΕΩΝ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΩΝ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΥΝΟΔΟ
1. Ενίσχυση του Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Προσανατολισμού των Πανεπιστημίων και της Εξωστρέφειας
Η επιβίωση και ανάπτυξη των ελληνικών Πανεπιστημίων εξαρτάται από το θεμελιώδη αναπροσανατολισμό τους μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον που μεταβάλλεται ταχύτατα και ανεπιστρεπτί. Σήμερα περισσότερο από ποτέ επιβάλλεται μια ορθά δομημένη, ολιστική και μακροπρόθεσμη προοπτική για τους εκπαιδευτικούς, και ερευνητικούς στόχους τους των ελληνικών Πανεπιστημίων με βάση τις διεθνείς αρχές και πρακτικές. Παράλληλα μέσα από την ενίσχυση της ευρωπαϊκής και διεθνούς ταυτότητας των Πανεπιστημίων είναι εφικτό να εξασφαλιστούν οικονομικοί πόροι αναγκαίοι για την λειτουργία τους.
Έτσι λοιπόν θεωρείται αναγκαία η πλήρης εναρμόνιση των ελληνικών προγραμμάτων σπουδών με τα ευρωπαϊκά μέσα από το σύστημα μονάδων ECTS. Κρίνεται επίσης αναγκαίο να ενθαρρυνθούν προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών υψηλής ακαδημαϊκής ποιότητας, με ευέλικτο και διεθνή χαρακτήρα, που θα προετοιμάζουν τους φοιτητές για την σύγχρονη και ευμετάβλητη παγκοσμιοποιημένη πλέον αγορά εργασίας και θα αποσκοπούν στη βελτίωση των ποσοστών αποφοίτησης.
Η ουσιαστική ενίσχυση κινητικότητας των σπουδαστών, των διδασκόντων και των ερευνητών θα έχει σα στόχο τη δημιουργία ισχυρών δεσμών με την διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, τη διασφάλιση εύρωστης ανταλλαγής ιδεών, αλλά και τη να διαμόρφωση και διατήρηση διεθνών προτύπων.
Κάθε ίδρυμα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειρισθεί και να υποστηρίξει τις επιλογές του και να εντοπίζει πρόσθετους πόρους οι οποίοι θα βοηθήσουν το ίδρυμα στην επίτευξη των στόχων του αλλά και να παραμείνει ανταγωνιστικό με βάση τα διεθνή πρότυπα. Κρίνεται λοιπόν αναγκαίο να ενισχυθεί η αυτοδιαχείριση των Πανεπιστήμιων μέσα από την αυτονομία στη διαχείριση πόρων και την λήψη ακαδημαϊκών αποφάσεων που προωθούν τους στρατηγικούς τους στόχους.
Η ενίσχυση της διεθνοποίησης των ελληνικών ΑΕΙ με την ίδρυση παραρτημάτων ελληνικών Πανεπιστημίων στο εξωτερικό αλλά και ενθάρρυνση δημιουργίας διεθνών (ξενόγλωσσων) προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, θερινών σχολείων και εντατικών προγραμμάτων (εξ΄ αποστάσεως ή μη) που θα απευθύνονται σε αλλοδαπούς φοιτητές έναντι διδάκτρων θα μπορέσει να αποφέρει σημαντικούς οικονομικούς πόρους στα Πανεπιστήμια της χώρας.
Σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές, η ίδρυση νέων εταιρειών έντασης γνώσης, αλλά και ενίσχυση εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους κλασσικούς παραγωγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, θα συνδράμει στην γεφύρωση των ελληνικών Πανεπιστημίων με την ελληνική κοινωνία αλλά και στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων τους.
Τέλος κρίνεται απαραίτητη η ενίσχυση της αυτοδιαχείρισης των ελληνικών Πανεπιστημίων με έμφαση στον καθορισμό των κριτηρίων για την επιλογή και εξέλιξη μελών διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού με βάση τα υψηλά διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα.
2. Αναγνώριση πτυχίων με σπουδές άνω των τεσσάρων ετών με τη στάθμη Μάστερ του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης
Με βάση ουσιαστικά επιχειρήματα που αφορούν την ανάγκη ύπαρξης ολοκληρωμένων και αδιάσπαστων κύκλων σπουδών πενταετούς διάρκειας για την εκπαίδευση μηχανικών και γεωπόνων με αυξημένα επαγγελματικά προσόντα και ολοκληρωμένο προφίλ επιστήμονα και επαγγελματία, καθώς και την διεθνή πρακτική της ύπαρξης των Integrated Master, προτείνεται η ακόλουθη νομοθετική ρύθμιση:
(α) Τα Διπλώματα Μηχανικών Πανεπιστημιακής στάθμης στις Ελληνικές Πολυτεχνικές Σχολές 5-ετούς φοίτησης και Γεωπόνων Πανεπιστημιακής στάθμης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στις άλλες Ελληνικές Γεωπονικές Σχολές 5-ετούς φοίτησης, οι οποίες ικανοποιούν τις προϋποθέσεις της ακόλουθης § β, θεωρούνται ισοδύναμα του μεταπτυχιακού διπλώματος Mάστερ όπως αυτό προβλέπεται στον Ν. 3685/2008.
(β) Η ισοδυναμία αυτή ισχύει μόνον για τις Σχολές οι οποίες, κατά την κρίση του Υπουργείου Παιδείας, πληρούν τις πιο κάτω προϋποθέσεις:
- Προσφέρουν σπουδές γνωστικού αντικειμένου Μηχανικού.
- Έχουν πρόγραμμα ενιαίας και αδιάσπαστης 5-ετούς φοίτησης.
- Διαθέτουν επαρκή σε εύρος και λογική διάρθρωση μαθήματα, που καλύπτουν ολόκληρο το εύρος του σχετικού γνωστικού αντικειμένου, περιλαμβανομένων και επαρκών μαθημάτων εμβάθυνσης (προχωρημένου επιπέδου) διαρκείας δύο τουλάχιστον εξαμήνων.
- Προβλέπουν την υποχρεωτική εκπόνηση ερευνητικού χαρακτήρα εργασίας, εντός ενός εξαμήνου κατ΄ ελάχιστον.
(γ) Οι κάτοχοι των τίτλων σπουδών αποφοίτων Ελληνικών Σχολών Πανεπιστημιακού επιπέδου 5-ετούς φοίτησης, όπως οι τίτλοι αυτοί αναγνωρίζονται κατά τα άνω ως ισοδύναμοι με Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης (ΜASTER), οι οποίοι παρέχουν ήδη υπηρεσίες στο Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ και εν γένει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή στον ιδιωτικό τομέα, δύνανται να αναγνωρίσουν την εν λόγω ισοδυναμία από τον χρόνο πρόσληψής τους με αίτηση προς τον αποδέκτη των υπηρεσιών τους, υποβαλλόμενη εντός χρονικού διαστήματος έξι (6) μηνών από την δημοσίευσή του παρόντος νόμου. Η πιστοποίηση της ισοδυναμίας για όσους θα παρέχουν υπηρεσίες στο Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ και εν γένει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή στον ιδιωτικό τομέα μετά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, θα ενεργείται με σχετική βεβαίωση του ΝΠΔΔ στο οποίο εγγράφονται ως μέλη μετά την κτήση της άδειας άσκησης τους επαγγέλματός τους.